Loopbaanbegeleiding
#personalbranding #pitch #sollicitatie
Hoe pitch je jezelf? Zeker voor senior kandidaten geldt dat ze zelf de propositie zijn, meer nog dan hun CV alleen. In het CV staan (slechts) je vaardigheden en je ervaring. Maar niks over wie je als leider of manager bent en waar je energie van krijgt.
Hoe pitch je dat in een sollicitatiegesprek? Hoe krijg je de volledige regie over sollicitatiegesprekken?
Propositie van jezelf
Zelfkennis, daar ontbreekt het nog weleens aan. Maar je wordt aangenomen om wat je kunt, maar ontslagen om wie je bent
Hoe pak je de controle (terug) over het eigen sollicitatie proces? Initiatief geeft regie: je gaat zelf acquireren met twintig kansrijke prospects. Ik leer je hoe je die prospects gaat vinden. Samen met collega Hanneke Andringa leer ik je hoe je hierbij gebruik kunt maken van social media en dan met name Linkedin.
Omgekeerde Sollicitatie
Als je in het hogere segment wat meer senior bent, kom je erachter dat het meer om jezelf gaat dan om je CV. In je CV staat wat je kan maar zelden wie je bent. Bij de 'Propositie van jezelf’ gaan we dus ook werken aan de pitch van jezelf. Ook daar gebruik ik de test van David Mclelland (Harvard) voor. We gaan op zoek naar het antwoord op de vraag waar je energie van krijgt en waar dat vandaan komt. Die energie vertalen we in een pitch waar jij jezelf mee weet neer te zetten.
Voor de 'Omgekeerde Sollicitatie' gaan we van een reflectief coach-traject naar een adviserend acquisitie-traject. We gaan samen binnen een paar maanden zoeken naar 20 prospects, bedrijven en organisaties waar ze je hulp en toegevoegde waarde goed kunnen gebruiken. We komen dan liefst net voor de headhunter binnen, waardoor er minder concurrentie is.